W roku szkolnym 2017/2018 wśród uczniów klas II, IV i VI Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pępowie zostało przeprowadzone Badanie subiektywnego wymiaru jakości życia dzieci w Polsce, stanowiące część międzynarodowego projektu badawczego Children’s Worlds – International Survey of Children’s Well-being. Koordynatorem projektu Children’s Worlds w Polsce jest dr Tomasz Strózik, adiunkt Katedry Ekonometrii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
W dowód wdzięczności za wzięcie udziału w tym projekcie otrzymaliśmy pisemne podziękowanie i 100 szt. biuletynu informacyjnego Jakość życia dzieci w Polsce w liczbach. Ujęcie subiektywne. Książeczki rozdamy uczniom. Wersję elektroniczną zamieściliśmy na stronie naszej szkoły: www.zspepowo.edu.pl. Zachęcam Państwa do lektury. Opracowanie zawiera pierwsze wnioski z realizacji polskiej części projektu badawczego Children’s Worlds i jest swoistym głosem dzieci w wieku szkolnym w dyskusji na temat jakości ich życia. Zaprezentowane dane powinny stanowić pomoc zarówno dla rodziców, pedagogów, społeczności lokalnych, jak i władz na jej wszystkich szczeblach w podejmowaniu działań mających na celu zapewnienie każdemu dziecku możliwie najlepszego startu w życie. Obszerniejsze rezultaty projektu badawczego Children’s Worlds zrealizowanego w 35 krajach z całego świata, tj. raporty krajowe, porównawcze oraz międzynarodowa baza danych, są dostępne na stronie internetowej www.isciweb.org w zakładce Data & Findings / Wave 3.

Cyryla Krajka

 Dyrektor Szkoły Podstawowej

 w Pępowie 

Za nami ciekawa lekcja wychowawcza, na której rozmawialiśmy o bezpieczeństwie. Z uwagi na otaczająca nas aurę, poruszyliśmy temat bezpieczeństwa zimą. To wyjątkowa pora roku! Czas zabaw na śniegu i lodzie. Jednak każda zabawa musi odbywać się w warunkach zapewniających bezpieczeństwo wszystkim osobom, które biorą w niej udział. Przekonaliśmy się o tym, oglądając ciekawą prezentację multimedialną „Bezpieczeństwo w zimie”, którą przygotowała dla nas nasza pani wychowawczyni, Elżbieta Andrzejewska. Mogliśmy zobaczyć na slajdach zachowania dzieci, te dobre i te złe. Przyswoiliśmy sobie kilka ważnych zasad dotyczących przyjemnego i bezpiecznego spędzania czasu na śniegu. O tych zasadach musimy pamiętać i bezwzględnie ich przestrzegać. Oto niektóre z nich. Zjeżdżać na sankach powinniśmy tylko w bezpiecznych miejscach, w odpowiedniej odległości od drogi, z dala od drzew, by w nic nie uderzyć i nie spowodować sobie czy innym osobom niebezpiecznego urazu. Kulig to bardzo przyjemny sposób spędzania czasu na śniegu. Należy jednak pamiętać, że musi być dobrze zorganizowany. Nie wolno jeździć po drogach publicznych, nie wolno też przywiązywać sanek do traktora czy samochodu. Lepienie bałwana i wojna na śnieżki, to jedna z najbardziej lubianych zabaw na śniegu. Musimy jednak pamiętać , że śnieżka z mokrego śniegu jest bardzo twarda, a zatem uderzenie nią może być bardzo bolesne. Koniecznie należy omijać zamarznięte jeziora, rzeki i stawy! Nigdy nie można być pewnym wytrzymałości lodu. W mroźny dzień, podczas długiego spaceru lub zabawy, warto mieć ze sobą termos z ciepłą herbatą, by rozgrzać się, kiedy nasz organizm się wychłodzi. Bardzo ważne jest zimą odżywianie. Powinniśmy jeść dużo owoców i warzyw. A jeśli ktoś nie lubi, to powinien pić soki, zwłaszcza samodzielnie przyrządzone, gdyż takie mają najwięcej witamin. W naszej diecie nie powinno zabraknąć też produktów zawierających witaminę D i C, które doskonale wpływają na naszą odporność. Zima to piękna i atrakcyjna pora roku, należy jednak pamiętać o bezpieczeństwie podczas zimowych zabaw i dobrze się odżywiać oraz odpowiednio ubierać, aby kolejnej zimy móc znowu wspaniale się bawić. Na naszej lekcji też poruszyliśmy problem bezpiecznego korzystania z telefonu i internetu. Zapamiętaliśmy, że nie możemy być ufni w sieci, ponieważ przez nieuwagę możemy zostać oszukani. Nie powinniśmy publikować swoich danych osobistych czy też zdjęć. Raz wrzucone zdjęcie do internetu, pozostaje tam na zawsze i może być wykorzystane przeciwko nam. Dowiedzieliśmy się, że telefon komórkowy, dzięki któremu możemy kontaktować się z rodzicami, niesie również wiele zagrożeń. Większość naszych rówieśników korzysta z internetu w telefonie bez namysłu, przez to nie mają czasu spotkać się z kolegami i koleżankami. Nie znajdują czasu na czytanie książek czy pomoc rodzicom itp. Chcielibyśmy przestrzec naszych rówieśników, by nie spędzali tyle czasu w telefonie i w internecie, tylko znaleźli czas na inne aktywności, choćby na spacer, czy jazdę na rowerze a może grę w piłkę.
Nie zabrakło na naszej lekcji ciekawych kart pracy, dotyczących zasad bezpiecznego korzystania z internetu, które mogliśmy sobie wydrukować. Każdy uczeń otrzymał „Umowę o internecie” i obiecał, że pod tą umową się podpisze oraz będzie stosował się do zawartych w niej zasad.
Mamy nadzieję, że po takiej lekcji online będziemy czuli się jeszcze bardziej bezpieczni, pod warunkiem, że będziemy stosowali się do zasad i przestrzegali umów zawartych z naszymi rodzicami i nauczycielami.
Czas, który spędzamy na nauce zdalnej w naszych domach, musimy dobrze wykorzystać. Jeśli coś nas męczy, mamy jakiś problem, poprośmy rodziców lub wychowawcę o rozmowę. Przecież zawsze możemy na nich liczyć. Będziemy wtedy czuć się pewniej, że nic złego nam nie grozi. Poniżej zamieszczamy kilka rysunków uczniów naszej klasy, którzy zilustrowali, jak ich zdaniem należy dbać o szeroko pojęte bezpieczeństwo, niekoniecznie tylko zimą.

„Połóż w głębi serca korzeń miłości.

Z tego korzenia wyrosnąć może tylko dobro”.

Św. Augustyn

Jak co roku, 14 lutego, obchodziliśmy Walentynki – święto zakochanych i święto miłości. Przygotowywaliśmy się do tego dnia cały tydzień, wykonując walentynkowe kartki dla sympatii oraz pisząc wierszyki i rymowanki.
W poniedziałek miała miejsce nietypowa, bo walentynkowa lekcja wychowawcza. Obejrzeliśmy na niej film ,,Walentynki na wesoło”, który to przygotowała dla nas nasza pani wychowawczyni - Elżbieta Andrzejewska. Chętne koleżanki przygotowały prezentacje na temat historii „Walentynek” oraz tradycji walentynkowych pielęgnowanych w innych krajach. Maja Kaczmarek, Wiktoria Pawlicka i Milena Bogdańska dostarczyły nam wielu ciekawych informacji dotyczących tego święta. Kilkoro uczniów popisało się umiejętnościami językowymi i prezentowało na forum ułożone przez siebie krótkie wierszyki. Następnie każdy z nas mógł przedstawić na ekranie komputera własnoręcznie wykonaną kartkę walentynkową, na której królowały serduszka, misie i ptaszki.
Ta nietypowa lekcja wychowawcza przypomniała nam, co w życiu jest najważniejsze – MIŁOŚĆ. Walentynkowe świętowanie przyniosło nam radość, zadowolenie i uśmiechy na twarzach. Wszyscy powinniśmy się postarać, aby to, co sprawiło nam tak dużo radości, zostało z nami nie tylko do końca lekcji, ale cały rok. Miłość i szacunek to wartości ponadczasowe i nigdy nie wychodzą z mody. Nauka zdalna nie stanowi przeszkody, by szanować się wzajemnie. Tak niewiele potrzeba, żeby być miłym i dobrym. Czasem wystarczy zrozumienie i szczery uśmiech.


Lena Maria Rotman

Dzień Dobry.
W kilku zdaniach chciałbym podsumować akcję zbiórki pieniążków dla WOŚP, w której nasza szkoła aktywnie brała udział. Uczniowie musieli zalogować się na specjalną platformę internetową PHO3NIX stworzoną na potrzeby właśnie tej akcji. Po zalogowaniu się, uczniowie ćwiczyli wraz z filmami umieszczonymi na platformie. Młodzież bardzo chętnie wykonywała ćwiczenia z filmów instruktażowych, a lekcje wf prowadzone zdalnie przez kamerkę jeszcze bardziej ich do tego motywowały. Filmy były bardzo przyjemne, miały super przekaz do młodzieży, a co najlepsze zawierały liczne ćwiczenia ogólnorozwojowe. Obejrzenie jednego filmu, dawało uzbierać 1 zł na e-koncie. Maksymalnie każdy uczeń mógł uzbierać 10 zł.
Reasumując w całej akcji zebrano 1 054 000 zł. Nasza szkoła również przyczyniła się do zbiórki, udało nam się uzbierać sumę 2045 zł. Uważam, że to fantastyczny wynik, za co chciałbym każdemu podziękować.

 

Luty, to przede wszystkim miesiąc zabaw karnawałowych. Nie mogło jej więc zabraknąć również w klasie 1a. Wszystkie dzieci z utęsknieniem czekały na nadejście tego dnia. Przeróżne, kolorowe i fantazyjne kostiumy dały dzieciom możliwość wcielenia się w wybraną postać i przeniesienia w świat fantazji. Kiedy pojawiły się pierwsze rytmy wesołej, dyskotekowej muzyki, dzieci z wielką ochotą rozpoczęły pląsy i tańce. Jak zwykle uczniowie bawili się znakomicie. Podczas zabawy odbywały się różne konkursy, w których dzieci bardzo chętnie brały udział. Dobra zabawa i wspaniały humor towarzyszyły uczniom przez cały balik.

Klasa 1b ukończyła właśnie Moduł III "Moc słów". Zrealizowaliśmy scenariusz przeznaczony dla klas I-III edukacji wczesnoszkolnej dodatkowo wzbogacony o prezentację Genially. Uczniowie oznaczyli swój nastrój na emocjonometrze. Wysłuchali "Bajkę o ciepłym i puchatym". Była burza mózgów na temat co to jest ciepłe i puchate oraz zimne i kolczaste. Uczniowie wykonali medale wdzięczności oraz namalowali ciepłe i puchate wykorzystując aplikację Quiver. Był worek dobrych słów, a zwieńczeniem zajęć eksperyment z emocjami i ryżem, na którego efekty czekamy z niecierpliwością.

Uczniowie klasy 2c zakończyli realizację I modułu międzynarodowego projektu edukacyjnego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”. Pierwszy moduł projektu zatytułowany był „Mała chmurka w krainie drzew”. Książka, którą wybraliśmy jako lekturę to „Drzewo do samego nieba" Marii Terlikowskiej. Czytaliśmy ją wspólnie w klasie. Wspólnie przygotowaliśmy gazetkę, chmurkę Tosię, plastelinowe czytusie oraz drzewo czytelnicze, na którym pojawiły się kolorowe listki, a na nich tytuły i autorzy książek przeczytanych przez uczniów. Dzieci podczas omawiania lektury uzupełniały swoje lekturniki wykonując rysunki oraz wpisując informacje o bohaterach książki. Wykonaliśmy prace plastyczne, których motywem przewodnim były jesienne drzewa, rozwiązaliśmy quiz dotyczący lektury, poznaliśmy rodzaje drzew oraz oglądaliśmy zalecane filmy. Z okazji Światowego Dnia Drzewa przytulaliśmy i szeptaliśmy życzenia drzewom, które rosną wokół naszego boiska. Uczniowie bardzo chętnie podjęli pracę i z dużą ciekawością uczestniczyli z projekcie.
Przed nami II moduł zimowy - „Mała chmurka w krainie śniegu".

Uczniowie klasa 2c włączyli się w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej Razem na Święta. Najpierw w ramach zajęć rozwijających kreatywność każdy z nich (również wychowawczyni) wykonał własnoręcznie kartkę z życzeniami z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Następnie, podczas zajęć on-line przeprowadziliśmy losowanie, w wyniku którego każdy z nas dowiedział się do kogo wysyła kartkę. Wychowawczyni zaproponowała, by autorzy życzeń adresowali je do kolegi/koleżanki z klasy oraz ich rodzin.
Radość z otrzymanej korespondencji była ogromna!

  Po raz kolejny szkoła w Pępowie przystąpiła do akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej Razem na Święta. Celem  inicjatywy było  zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych, jak również kształtowanie poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. Z uwagi na stan epidemii, konieczne było podjęcie zadań pozwalających na zachowanie dystansu społecznego. 

  W ramach akcji uczniowie klasy 2b zatelefonowali do osób starszych, samotnych oraz znanych  z życia publicznego lokalnej społeczności, którym złożyli świąteczne życzenia oraz zaśpiewali kolędę. Pomysłodawczynią działania była Małgosia, uczennica naszej klasy. Drugoklasiści zatelefonowali między innymi do: byłego oraz obecnego włodarza gminy, księży naszej parafii, emerytowanych nauczycieli oraz samotnych osób z rodziny i sąsiedztwa. Święta Bożego Narodzenia to szczególny czas w roku, podczas którego warto się na chwilę zatrzymać, pomyśleć o innych i dzielić się radością. Zwykły gest życzliwości w postaci życzeń, zaśpiewania kolędy sprawił, że na twarzach rozmówców zagościł uśmiech.

  Dziękuję bardzo rodzicom, którzy pomogli mi i wspierali swoje pociechy podczas rozmowy telefonicznej oraz wspólnie z dziećmi zaśpiewali kolędy. 

©2020 Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pępowie Deklaracja dostępności
Joomla Templates by Wordpress themes free